mandag den 15. juni 2015

BEVÆGELSE & SUNDHED


Vi har lavet en ebog som fortæller om Totte og hvad Totte godt kan lide at lave.



Simone:
Jeg dyrker ikke så meget motion, som jeg burde, men jeg cykler til og fra skole de fleste dage om ugen. Jeg går ofte turer med min datter, men derudover er jeg kun i fitness en gang eller to om ugen. Jeg burde blive bedre til at bruge bilen mindre og dyrke motion flere gange ugentligt. Jeg synes, at det er blevet en mani i Danmark at dyrke motion. Jeg oplever, at normen er blevet til at ”man helst skal/bør gå i fitness mindst 2 timer hver dag og stadig løbe en tur, når man kommer hjem” og det er min lyst og mit overskud ikke til.

Maiken:
For mig er det vigtigt at dyrke motion ofte. Gerne flere gange om ugen. Jeg får dårlig samvittighed når jeg ikke får trænet minimum 3 gange om ugen. Jeg træner for at holde mig igang, når jeg er aktiv føler jeg mig sund. Om træningen er 1,5 timers boksning, en time zumba eller en løbetur på minimum 5 km er mig ligegyldigt. Det vigtige for mig er blot at bevæge mig. Jeg bevæger mig ikke så meget i min dagligdag ellers, da jeg blot går i skole og har et stillesiddende arbejde, det er nok derfor det er meget vigtigt for mig at træne ofte

Line: 
Jeg forbinder bevægelse sundhed med at, bevæge sig hverdag. Det er dog ikke altid jeg træner, med høj aktivitets niveau. Jeg gør det blandt andet ved at cykle til og fra skole, det gør jeg både for motionens skyld men også fordi jeg slapper af i hovedet og derved fungere det også som mental sundhed for mig. Derudover kan jeg rigtig godt lide at komme ud i naturen og gå ture. 


Nora: 
For mig er det vigtigt at jeg holder mig fysisk aktiv. Jeg løber ikke et marathon hver dag, og jeg træner ikke i fitnesscentret hver dag - men, jeg sørger for at gå fra sted til sted, så jeg på den måde, får rørt mig. Derudover sørger jeg for, at komme i fitnesscenter 3-4 gange om ugen, eller løbe en tur i stedet for. Jeg holder af at få sved på panden og mærke at jeg bruger min krop. Jeg bruger ofte lange gåture til at få clearet hovedet, hvis jeg i en periode har meget at se til. For mig er fysisk aktivitet en måde hvorpå jeg får tømt hovedet og brugt min krop.


Jonas:
Jeg elsker at bevæge mig og bruge min krop. Jeg interesserer mig meget for styrketræning, som jeg dyrker fem til seks gange om ugen, i 1,5-2,5 time hver gang. Dette gør jeg for at styrke min krop fysisk, opbygge mere muskelmasse og styrke kroppen naturligt, især i forhold til arbejdet med børn som godt kan være fysisk hårdt med løft osv.
Udover det, er jeg en sports elsker. Jeg interesserer mig personligt meget for fodbold, men siger aldrig nej til at bevæge mig, hvis det skulle være en anden sport, der blev arrangeret. Jeg går meget rundt, når jeg skal noget, og kommer derfor hurtig til at føle mig doven og får dårlig samvittighed, når jeg bliver kørt rundt, eller ligger hjemme på sofaen



Vi har strikket en video sammen, som viser hvad motion for et barn kunne være. Vi har forsøgt at tage udgangspunkt i alders niveauet omkring 6-8 år, og hvad de måske kunne finde sjovt at lave. Vi har lavet en E-bog som fortæller lidt om, hvad Totte synes er sjovt at lave.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar