torsdag den 18. juni 2015

Mental Sundhed

Mentalsundhed 


Hvad betyder mentalsundhed for os? 

Maiken: 
Mentalsundhed er socialt og at have en balance i kroppen samt ro i hovedet, at være afbalanceret. Det betyder meget at være omgivet af mennesker man holder af og at være sund i fysisk forstand. Derudover betyder det meget for mig føle mig værdifuld, i samvær med andre. 


Simone: 
Det er for mig, at man generelt har en følelse velvære og at man trives godt både socialt og personligt. Derudover betyder det meget for mig, at man er tilfreds med de valgt man træffer og er stolt af sig selv og de ting man formår at kunne. Det betyder for mig meget, at man er værdifuld og at andre sætter pris på ens meninger og holdninger samt at de respekter disse.

Jonas: 
psykisk sundhed handler for mig om at være social, fungere i sociale sammenhænge, mærke at folk sætter pris på dig og det du gør, men også at gøre noget for andre, hjælpe hvor man kan. Handler, også om at have tid til mig selv, sørge for jeg kan slappe af og bare være mig en gang i mellem. 
psykisk sundhed, er for mig noget jeg har ekstra meget fokus på om vinteren, hvor det er mørke vejr, nemt deprimere mig. i disse tider, har jeg ofte været nød til at lave aftaler med mig selv, der f.eks. kan gå på, at jeg skal gå smilende i seng, og skal stå smilende op. for at slutte dagen ordentlig af, og få en god start på den næste, psykisk sundhed, handler for mig, om at jeg kan gøre hvad jeg har lyst ti. 


Nora:
Mig handler sundhed om meget mere end kost og motion. Sundhed handler om trivsel. Personlig trives jeg bedst, når jeg er blandt mennesker jeg holder af, når jeg føler mig værdsat og når jeg kan mærke glæden helt ned i maven. for at bedre min mental sundhed, bruger jeg motion som redskab. En løbetur i skoven, eller en hård fysisk træning, er med til at jeg får det bedre mentalt. Det er her mit pusterum er og her jeg oftest kobler bedst af. 
Mental sundhed handler også om udfordringer for mig. jeg udvikler mig bedst når jeg bliver tilpas udfordret. Udfordringerne kan være fysiske og psykiske. Jeg er familiemenneske med stort F, og her henter jeg derfor en stor del af min mentale sundhed fra min familie. 


Line: 
Mental sundhed er for mig, en følelse af tilfredshed. Følelsen af at være tilfreds med hvor man er i livet, hvilke mennesker man deler livet med og hvilke muligheder man har gjort mulige for sig selv. For at opnå denne følelse, bruger jeg rigtig meget mit nærmeste netværk, her diskutere og hjælper hinanden. Der udover har jeg rigtig meget brug for struktur og daglige rutiner, da jeg har brug for orden og ro før jeg kan slappe af. For at få følelsen af mentalsundhed, er det vigtig at der bliver stillet udfordringer til mig, udfordringer som er tilpasset de kompetencer jeg har. Jeg syntes det er vigtig at føle jeg udvikler mig, både personligt men også socialt, når dette sker føler jeg mig tilpas. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar