mandag den 8. juni 2015

Sundhed og kost

Sundhed og kost 

Hvad er sund kost for vores gruppe,er forståelsen af sundkost forskellig fra person til person? 




Jonas:
Jeg prøver at gå op i hvad jeg spiser, og hvad der er i det jeg spiser.
Så jeg har, grundet min styrke/konditions træning, valgt at forsøge på at fokusere min kost på protein rig mad, med en så lille fedtprocent som muligt. Jeg ville gerne gå mere op i min kost, spise helt rigtig, i forhold til at opbygge en muskuløs krop. Men med min forkærlighed til chokolade, har jeg valgt at acceptere at jeg ikke kan spise, som jeg gerne vil, hele tiden. Og at der skal være plads til at nyde livet.
Men min ideelle kost, ville udelukkende bestå af sund mad, hvis jeg havde viljen og lysten til at droppe usund mad, fuldstændig.

Simone: 
Jeg betragter en varieret kost som en sund kost. Jeg mener, at man skal spise forskellige råvarer for at få de nødvendige vitaminer og mineraler, så vi kan vokse og udvikle os, og for at hjernen kan lære nyt. Jeg spiser ikke minimale mængder af brød og kartofler, da jeg mener, at vi i mange år tilbage har levet af store mængder af disse varer, uden at det har skadet mennesket vitterligt. Jeg har den overbevisning, at vi skal spise lidt af alt både pasta, brød, kartofler, frugt, grøntsager og diverse kød varianter. Afslutningsvist mener jeg heller ikke, at kroppen tager skade af at få en minimal mængde sukker eller mættet fedt i løbet af ugen, dog skal dette begrænses. Mit motto: Alt med måde

Line:
For mig er en sund kost bestående af en stor mænge protein og en lav mængde kulhydrater, derudover mener jeg at kroppen har brug for en god mængde umættede fedt som fx kan bestå af nødder, vegetabilske olier eller fed fisk. Derudover består sund måltid også af en stor mængde grønsager, godt kød eller fx æg helst økologisk og gode fedt kilder fra mandler eller fisk.




Maiken: 
Sund mad for mig er massere af grøntsager, magert kød og lidt frugt og bær. Ingen kartofler, pasta eller ris. Og helst ingen brød. Skal man have brød eller pasta skal det være fuldkorns. Jeg mener selvfølgelig kosten skal være varieret, så man får så mange forskellig vitaminer som muligt. Når det handler om fedt, skal det være sundt fedt man skal spise, så som mandler og andre nødder, fed fisk og økologisk kokos olie. Jeg ser det som sundt at drikke vand, ingen tilsat saft eller lignende. Vil man have smag i sit vand må man tilsætte en citronskrive, lime eller lignende.





Nora: 
Sund kost for mig, er friske råvarer, gerne økologisk. Jeg stræber efter at spise varieret. Som vegetar spiser jeg ikke kød, og søger derfor mine proteinkilder andre steder fra. Jeg sørger for at grøntsager, proteiner, fedt og kulhydrat hver dag. Sammensætningen er alt afhængig af hvor aktiv jeg er. Sundhed for mig, handler meget om, at man giver sin krop det den har brug for. Den skal hverken have for meget eller for lidt. Jeg ser mad som benzin til kroppen, derfor er det vigtigt at den får det den brug for, i de rette mængder. Jeg prioriterer økologi højt.


Vores projekt handler om, hvordan vi ser på sund kost, motion og velvære. Vi har et håb om, at få et indblik i, hvordan man ser på sund kost og motion på et børnehjem i Tanzania. Vi har strikket en video sammen, som giver et indblik i, hvad vi forbinder med sund kost.




2 kommentarer:

  1. hvad er det for noget lort at skrive, man kan ikke bare skrive at sundmad er "real food" bare fordi det er sundt, fordi der er meget andet mad som er usundt som er "real food".
    prøv lige at tænk jer om.

    SvarSlet
  2. undskyld min hidsige melding men jeg blev lidt frustreret over det

    SvarSlet